Banner image

На стакленом путу: уметност стакла и репрезентација у Србији 1850-1950

Водимо вас на путовање кроз један век утемељења стакларства у Србији. Пред вама је сачувана својеврсна ризница предмета од стакла из музејских и државних колекција насталих на стакленом путу привредне и културне емaнципације српског друштва. Они представљају фрагилне и драгоцене остатке прошлости важне за разумевање српске културе.

Пројект је део обележавања Међународне године стакла 2022 (International Year Of Glass 2022) и пратећи сегмент изложбе Музеја примењене уметности реализоване у 2022/23. Поред организатора у пројекту су учествовали Историјски музеј Србије, Музеј града Београда, Музеј Југославије, Етнографски музеј, Народни музеј Србије, Завичајни музеј Јагодине, Музеј у Смедереву, Народни музеј Кикинда, Завичајни музеј Параћин, Задужбина краља Петра I Карађорђевића, Управа за заједничке послове републичких органа Републике Србије и Фонд Краљевски двор.

Развој обликованог стакла у националној производњи

Од прве мануфактуре Аврама Петрoнијевића (1846) до модернизоване производње Српске фабрике стакла у Параћину (од 1906), у константним тежњама за одржавање континуитета у стакларској производњи и у зависности од увезеног знања, без јасне визије о систематском приступу у решавању проблема недостатка домаћих мајстора потребних за развој стакларства, није било великог простора за развој аутентичног моделовања предмета. Позајмице у продукцији употребног стакла су се огледале у преузимању технологије, начину обликовања, у декоративним техникама, чак и у декоративним шемама. Иако је имала слабије квалитете у производњи и естетици употребног сакла у односу на велике европске центре, примењена уметност стакла на нашем тлу од 1850. до 1950. године добијала је своје облике. У раздобљу од једног века којег су обележиле велике друштвено-историјске кризе и ратови, покретање индустрије уопште, а посебно индустрије стакла на нашем тлу било је изузетно тешко. Велику улогу у развоју стакларске производње имали су појединци-визионари и тежње државе ка модернизацији друштва коју је видела кроз покретање индустрија, па тиме и индустрије стакла.

Banner image

Држава, производња и естетика стакла

Уметност и обликовање употребног стакла у Србији у периоду од 1850. до 1950. године развијани су делом у фабричким оквирима, а делом у занатским радионицама за дораду, декорацију и обликовање стакла. Иако је начелно производња стакла у Србији посматрана као ,,национална” и то је могла бити искључиво у државно-економским стратегијама, реално је та производња, и у естетском и у технолошком смислу је продукт једне мултикултуралне средине која се развијала у фабричким комплексима и занатским радионицама. Исто као и процеси формирања саме индустријске производње, и обликовање употребних предмета од стакла зависило је од увезеног знања и странаца мајстора. Теоретски, мешовите, односно вишенационалне заједнице у фабричким комплексима биле су прогресивније, доприносиле бржем развоју и размени сазнања, што је требало да допринесе позитивним резултатима. Примена нових технологија производње и техника декорације по правилу би требало да се лакше одвија у таквим срединама. Ипак, историјске околности којима је Србија била изложена током једног века (1850–1950) нису увек ишле на руку развоју. Уметност обликованог употребног стакла у Србији суштински је пратила развој стакларства и индустријализације и одсликавала је све оне нивое трансформације друштва које је конзумирало ту врсту примењене уметности. Чини се да је сваки вишедеценијски напор био прекидан економским кризама, ратовима, када су заједно са људством нестајали и уметност стакла, стечено знање и вештине. Са пуно амбиција и невероватног труда, изнова градећи стаклени пут, наша средина се суочавала са поновном тежњом за стицањем вештина, образовања и уз константан недостатак капитала, које су пратили и ратови и велике кризе у првој половини 20. века. Производња домаћег стакла, исто као и увоз, имала је значајну улогу у креирању грађанског друштва Србије. Кроз различите примере ,,националне” производње заправо се прате утицаји, улога и развој обликованог стакла. Употребно стакло у различитим културним моделима преузимало је различите функције: од политичко-националне и државне пропаганде, преко личне репрезентације, до културног и статусног потврђивања појединаца. Од почетка индустријске производње у Србији примећују се стилски утицаји средњоевропских стаклара. Захваљујући мајсторима странцима и њиховом искуству стакларство је имплементирано у Србији и развијано у стилском и производном смислу. Идентично модерним стремљењима у Европи и појам аутентичне националне примењене уметности у Србији на преласку између два века постајао је све важнији. Он је доприносио осећају историчности и древности националног наслеђа и у државној репрезентацији добијао све већи значај. То се делом одразило на стакларску производњу, коју овде пратимо само у визуелним декоративним елементима. У производњи се уочавају све оне врсте облика и форми који су се ослањали на општа стилска кретања и симболе модерности европских центара. Управо кроз тај сегмент грађански слој покушава да се приближи савременом начину живота и себе представи као део модерног света. У том смислу се може тумачити и рапрезентација појединца, али и интерпретација „националне” производње.

Стакло инспирисано националном идејом и хералдиком

У средини српског културног круга уметност обликованог стакла била је суштински везана за грађанску културу, док се обично индустријско и амбалажно стакло могло наћи у широким друштвеним круговима. Током 19.века уметност и визуелна култура имали су значајну улогу у приватном животу у изградњи нациналног идентитета. Полазећи од државних и националних идеолошких утицаја у друштву, користећи визуелно прихватљиве моделе украшавања у декорацији стакла, користе се хералдички мотиви, представе с патриотском тематиком, портрети припадника националног интелектуалног пантеона, националних хероја. Уређење домова, опремање домаћинстава артифицинираним и луксузним предметима било је подређено актуелним културним обрасцима. У првој половини 20.века утицаји југословенских идеја и новонастала културна клима имали су јак утицај на развој производње али и на декорацију употребног стакла.

Чаша са грбом Кнежевине Србије

Чаша са грбом Кнежевине Србије

Кнежевина Србија, око 1850.
Јагодина, Мануфактура Аврама Петронијевића
ливено фасетирано стакло, црвена лазура, боје, трагови позлате
висина: 13 cm
Музеј примењене уметности, инв. бр....
Чаша са грбом Кнежевине Србије

Чаша са грбом Кнежевине Србије

Кнежевина Србија, око 1850.
Јагодина, Мануфактура Аврама Петронијевића
ливено фасетирано стакло, жута лазура, боје, трагови позлате
висина: 13 cm
Музеј примењене уметности, инв. бр. 22...
Чаша са грбом Кнежевине Србије

Чаша са грбом Кнежевине Србије

Аустријско царство, око 1860.
Хрватска, Фабрика стакла Осредек (?)
двослојно ливено стакло, црвена лазура, брушење, гравирање
висина: 12,7 cm
Музеј примењене уметности, инв. бр. 5096
Чаша са грбом Кнежевине Србије

Чаша са грбом Кнежевине Србије

Аустријско царство, Бохемија, око 1860.
ливено фасетирано стакло, црвена лазура, боје, позлата
висина: 13 cm
Музеј примењене уметности, инв. бр. 11481
Чаша са грбом Кнежевине Србије

Чаша са грбом Кнежевине Србије

Аустроугарска монархија, последња трећина 19. века
ливено стакло, црвена лазура, боје, пескирање
висина: 12,5 cm
Музеј примењене уметности, инв. бр. 22116
Чаша-пехар са грбом Кнежевине Србије

Чаша-пехар са грбом Кнежевине Србије

Аустроугарска Монархија, до 1882. (?)
у калупу дувано стакло, пресвучено зеленом бојом, брушено; емајл, златна паста
висина: 14,7 cm
Музеј примењене уметности, инв. бр. 11476
Чаша за жестоко пиће са грбом Краљевине Србије

Чаша за жестоко пиће са грбом Краљевине Србије

Краљевина Србија, око 1903.
Јагодина, Фабрика стакла Нацко Јанковић и син
дувано стакло, ецовање, сребрна трака
висина: 9 cm
Музеј примењене уметности, инв. бр. 23120
Бокал и чаша

Бокал и чаша

Аустроугарска монархија, око 1906.
декорација: Велика Кикинда, Прва српска радионица за осликавање стакла и порцелана Уроша Чавића према нацрту Владислава Тителбаха
дувано, матирано стакло, ст...
Бокал с представом Стефана Првовенчаног

Бокал с представом Стефана Првовенчаног

Аустроугарска монархија, прва деценија 20. века
Фабрика стакла Храстник
декорација: Велика Кикинда,Прва српска радионица Уроша Чавића према предлошку Владислава Тителбаха
ливено матирано с...
Пехари Косте Средојевића (са грбом Краљевине Србије и портретом црногорског кнеза Николе Петровића)

Пехари Косте Средојевића (са грбом Краљевине Србије и портретом црногорског кнеза Николе Петровића)

Аустроугарска монархија, Фабрика стакла у Храстнику, прва деценија 20. века
декорација: Велика Кикинда, Прва српска радионица Уроша Чавића
у калупу ливено фасетирано стакло, боје, емајл, ослик...
Део сервиса за жестоко пиће са грбом Краљевине Србије

Део сервиса за жестоко пиће са грбом Краљевине Србије

Краљевина Србија, до 1914.
Параћин, Српска фабрика стакла
дувано стакло, ецовање
висина: 9 cm
Музеј примењене уметности, инв. бр. 23122
Чаша са портретом Бранка Радичевића

Чаша са портретом Бранка Радичевића

Аустроугарска монархија, друга деценијa 20. века
декорација: Велика Кикинда,Прва српска радионица Уроша Чавића
ливено стакло, боје, златна трака
висина: 9 cm
Музеј примењене уметности,...
Чаша с портретом црногорског владике Његоша Петровића

Чаша с портретом црногорског владике Његоша Петровића

Аустроугарска монархија, друга деценија 20. века
Велика Кикинда, Прва српска радионица Уроша Чавића
ливено стакло, боје, златна трака
висина: 9 cm
Музеј примењене уметности, инв. бр. 1...

Употребно стакло у функцији династичке пропаганде

Чаша с портретом кнегиње Јулије Обреновић

Чаша с портретом кнегиње Јулије Обреновић

Аустријско царство, око 1860.
црвено ливено стакло, златна паста, боје; аплицирана фотографија
висина: 12 cm
Музеј примењене уметности, инв. бр. 896
Чаша са дуплим портретом краља Александра и краљице Драге Обреновић

Чаша са дуплим портретом краља Александра и краљице Драге Обреновић

Аустроугарска монархија, почетак 20. века
дувано стакло у калупу, златна трака, златна паста, аплицирана фотографија
висина: 17,9 cm
Музеј примењене уметности, инв. бр. 2338

Стакло у свакодневници

У примењеној уметности стакла грађанске свакодневнице чини се ипак да су најзаступљенији били предмети који су имали допадљиве облике и декорацију. Слично увозном брушеном кристалу, двослојном и опалном стаклу, дуваном бојеном и пресованом стаклу, у српској грађанској култури појављује се стакло домаће производње које је по својим облицима начелно имало улогу да задовољи лични укус појединца. Тако обликовано стакло естетски утемељено на централноевропским стилским изворима било је део свакодневних ритуала, културе стола о конзумирања пића и хране. Најразличитији облици стакла били су нека врста маркера савремених трендова и покушаја у означавању припадника истог културног миљеа и друштвеног слоја који деле исте вредности, без обзира на националне и државне границе. Окренути дому, породици и својим личним амбицијама, припадници грађанства тежили су да се представе као равни оним круговима у свету којима могу да парирају по богатству, интелектуалном и културном нивоу.

Пехар-чаша

Пехар-чаша

Кнежевина Србија, око 1846.
Црни врх, Стаклара Аврама Петронијевића
ливено безбојно стакло, гравирање, трагови позлате
висина: 14,5 cm
Музеј примењене уметности, инв. бр. 5091
Делови различитих сервиса за ракију (5 делова)

Делови различитих сервиса за ракију (5 делова)

Кнежевина Србија, око 1850.
Црни врх, Стаклара Аврама Петронијевића
дувано стакло, црвена лазура, емајл
висина: чашице за ракију 8-9 cm; боца 18,5 cm
Mузеј примењене уметности, инв. бр...
Чиније за слаткo (5 делова)

Чиније за слаткo (5 делова)

Кнежевина Србија, око 1850.
Црни врх, Стаклара Аврама Петронијевића
стакло ливено, црвена лазура, емајл
висина: 7,1 cm
Музеј примењене уметности, инв. бр. 23282
Тацна за десерт

Тацна за десерт

Кнежевина Србија, око 1850.
Црни врх, Стаклара Аврама Петронијевића
ливено стакло, црвена лазура, емајл, златна боја
висина: 1,5 cm
пречник: 15,1 cm
Музеј примењене уметности, инв....
Новчић чаша са иницијалима А. К.

Новчић чаша са иницијалима А. К.

Кнежевина Србија, око 1850.
Црни врх, Стаклара Аврама Петронијевића
ливено стакло у калупу, гравирање, 20 аустријских крајцара из 1844. године
висина: 11,2 cm
Музеј примењене уметности...
Чаша са иницијалима Ј. К.

Чаша са иницијалима Ј. К.

Кнежевина Србија, око 1850.
Црни врх, Стаклара Аврама Петронијевића
ливено безбојно стакло, гравирање
висина: 11,7 cm
Музеј примењене уметности, инв. бр. 7585
Чашица из заоставштине Томе Вучић Перишића

Чашица из заоставштине Томе Вучић Перишића

Кнежевина Србија, око 1850.
Црни Врх, Стаклара Аврама Петронијевића
ливено безбојно стакло, гравирано, трагови позлате
висина: 7,9 cm
Историјски музеј Србије, инв.бр. Р 221/4517
Бокал

Бокал

Турско царство, последња трећина 19. века
дувано ручно моделовано стакло, брушено, златна боја
висина: 12 cm
Музеј примењене уметности, инв. бр. 7583
Чаша са иницијалима фабриканта Нацка Јанковића

Чаша са иницијалима фабриканта Нацка Јанковића

Краљевина Србија око 1896.
Јагодина, фабрика стакла Нацко Јанковић и син
ливено стакло у калупу, црвена лазуру, позлата, емајл, боје за стакло
висина: 12,5 cm
Завичајни музеј Јагодина,...
Део сервиса Дрина (3 дела)

Део сервиса Дрина (3 дела)

Краљевина Југославија, после 1928.
Параћин, Српска фабрика стакла
дувано стакло, брушено
висина: чаша за воду 22,8 cm; мала чаша 8,7 cm; чаша за вино 23,8 cm
Музеј примењене уметности...
Сервис за ликер (8 делова)

Сервис за ликер (8 делова)

Краљевина Југославија, око 1930.
Параћин, Српска фабрика стакла
дувано стакло у боји
висина: боца 26 cm; чаше 9 cm
Завичајни музеј Параћин, инв.бр 741

Утилитарно стакло украшено везом од стаклених перли

Пехар-чаша

Пехар-чаша

Средња Европа, средина 19. века
вез, ручни рад Марије Стојковић из Београда, 1855.
ливено стакло, стаклене перле, вез
висина: 14 cm
Музеј примењене уметности, инв. бр. 5088
Чаша за вино

Чаша за вино

Средња Европа, средина 19. века
ливено стакло, стаклене перле, вез
висина: 12,4 cm
Музеј примењене уметности, инв.бр. 1083
Чаша за ликер

Чаша за ликер

Средња Европа, средина 19. века
ливено стакло, стаклене перле, вез
висина: 12,7 cm
Музеј примењене уметности, инв. бр. 889
Чутура

Чутура

Аустријско царство, Чешка, средина 19. века
дувано стакло, стаклене перле, вез
висина: 17,5 cm
Музеј примењене уметности, инв. бр. 6571

Употребно стакло за десерт и пиће

Тацна

Тацна

Краљевина Србија, 1882–1890.
Јагодина, Фабрика стакла Нацко Јанковић и син
пресовано безбојно стакло, црвена боја
пречник: 17,6 cm
Музеј примењене уметности, инв. бр. 2285
Ваза за воће

Ваза за воће

Аустроугарска монархија, крај 19. века
пресовано уранијумско такло
висина: 18,3 cm
Музеј примењене уметности, инв. бр. 13298
Сервис са иницијалима Б. Д.

Сервис са иницијалима Б. Д.

Аустроугарска монархија, крај 19. века
дувано стакло, гравирано
висина: боца 30 cm; чаша за вино 9,5 cm; чаша за жестоко пиће 9,5 cm
Музеј примењене уметности, инв. бр. 2341
Тацна за десерт

Тацна за десерт

Аустроугарска монархија, крај 19. века
пресовано плаво прозирно и опалско стакло
висина: 17,2 cm
Музеј примењене уметности, инв. бр. 21057
Мали бокал Краљевина Србија, 1882-1896.

Мали бокал Краљевина Србија, 1882-1896.

Јагодина, фабрика стакла Нацко Јанковић и син
дувано стакло у калупу, позлата
висина: 12,7 cm
Музеј града Београда, инв.бр.УПЕ 508
Мали бокал

Мали бокал

Краљевина Србија, 1896.
Јагодина, Фабрика стакла Нацко Јанковић и син
зелено дувано стакло, боје, емајл
висина: 12,5 cm
Музеј примењене уметности, инв. бр. 14325
Боца

Боца

Краљевина Србија, 1896.
Јагодина, Фабрика стакла Нацко Јанковић и син
зелено дувано стакло, боје, емајл, златo
висина: 14 cm
Музеј примењене уметности, инв. бр. 15374
Боце за вино

Боце за вино

Краљевина Србија, 1896.
Јагодина, Фабрика стакла Нацко Јанковић и син
зелено дувано стакло, боје, емајл
висина: 12 cm
Музеј примењене уметности, инв. бр. 14324
Боца

Боца

Краљевина Србија, 1896–1900.
Јагодина, Фабрика стакла Нацко Јанковић и син
дувано стакло, боје, емајл
висина: 17 cm
Музеј примењене уметности, инв. бр. 14328
Боца

Боца

Краљевина Србија, око 1900.
Јагодина, Фабрика стакла Нацко Јанковић и син
дувано стакло, боје, емајл
висина: 20 cm
Музеј примењене уметности, инв. бр. 14327
Бокал

Бокал

Краљевина Србија, око 1900.
Јагодина, Фабрика стакла Нацко Јанковић и син
дувано безбојно стакло, боје, емајл
висина: 27 cm
Музеј примењене уметности, инв. бр. 12106
Чаша

Чаша

Краљевина Србија, око 1900.
Јагодина, Фабрика стакла Нацко Јанковић и син
ливено стакло, боје, емајл
висина: 12,4 cm
Музеј примењене уметности, инв. бр. 21055
Чашице

Чашице

Краљевина Србија, око 1900.
Јагодина, Фабрика стакла Нацко Јанковић и син
дувано стакло, боје
висина: 7,8 cm
Mузеј примењене уметности, инв. бр. 14335 (чаша инв.бр. 14322)
Део сервиса за пиће (3 дела)

Део сервиса за пиће (3 дела)

Краљевина Србија, око 1900.
Јагодина, Фабрика стакла Нацко Јанковић и син
дувано стакло, боје, емајл, злато
висина: боца 23 cm; чашица 7,5 cm
Музеј примењене уметности, инв. бр. 21632
Сервис за пиће (6 делова)

Сервис за пиће (6 делова)

Краљевина Србија, 1900-1904.
Јагодина, Фабрика стакла Нацко Јанковић и син
стакло дувано у калупу, гравирање
висина: бокал 34 cm; чаше 17 cm
Музеј града Београда инв.бр. УПЕ 665, 667,...
Сервис за ракију (6 делова)

Сервис за ракију (6 делова)

Краљевина Србија, 1900-1904
Јагодина, фабрика стакла Нацко Јанковић и син
стакло дувано у калупу, емајл,боје,позлата
висина: боца 22 cm; чаше 6 cm
Завични музеј Јагодина инв.бр.28

Бањске чаше и туристичко стакло

Туристички бокалчић

Туристички бокалчић

Краљевина Србија, 1882–1896.
Јагодина, Фабрика стакла Нацко Јанковић и син
плаво пресовано стакло
висина: 8,5 cm
Музеј примењене уметности, инв. бр. 21056
Бањска чаша

Бањска чаша

Краљевина Србија, почетак 20. века
Јагодина, Фабрика стакла Нацко Јанковић и син / Параћин, Српска фабрика стакла
ливено стакло, боје, позлата, емајл
висина: 12 cm
Музеј примењене умет...
Бањска чаша

Бањска чаша

Краљевина Срба, Хрвата и Словенаца, око 1922.
Параћин, Српска фабрика стакла
ливено стакло, обрађена кожа
висина: 12,6 cm
Музеј примењене уметности, инв. бр. 22575
Бањске чаше

Бањске чаше

Краљевина Југославија, 1929–1941.
Хрватска, стаклара Осредек
ливено стакло, осликано
Музеј примењене уметности, инв. бр. 9229, 9230.

Кафанско стакло

Кафанске чаше

Кафанске чаше

Краљевина Србија, до 1914.
Параћин, Српска фабрика стакла
стакло ливено у калупу, шлифовано
висина: чаша за вино 12 cm; чаша за коњак 8,5 cm; чаша за ракију 7,8 cm
Музеј примењене умет...
Кафански бокал за ракију

Кафански бокал за ракију

Краљевина Србија, до 1914.
Параћин, Српска фабрика стакла
стакло ливено у калупу
висина: 18,3 cm
Музеј примењене уметности, инв. бр. 5064
Боца

Боца

Краљевина Срба, Хрвата и Словенаца, 1922.
Параћин, Српска фабрика стакла
дувано стакло, брушено
висина: 18 cm
Музеј примењене уметности, инв. бр. 5081
Боце за вино

Боце за вино

Краљевина Југославија, 1928–1945.
Параћин, Српска фабрика стакла
дувано стакло у калупу, брушено
висина: 21,7 cm
Музеј примењене уметности, инв. бр. 11229, 22310

Декоративно стакло

Ваза за цвеће

Ваза за цвеће

Краљевина Југославија, 1929–1945.
Параћин, Српска фабрика стакла
дувано стакло, брушено
висина: 40 cm
Музеј примењене уметности, инв. бр. 6586

Боце за наргиле

Боца за наргилу

Боца за наргилу

Кнежевина Србија, око 1850.
Црни врх, Мануфактура Аврама Петронијевића
дувано стакло, црвена лазура, златна паста, емајл, боје
висина: 24,5 cm
Музеј примењене уметности, инв. бр. 5082
Боца за наргилу

Боца за наргилу

Аустроугарска монархија, Чешка, крај 19. века
ливено стакло, брушено, црвена лазура, емајл
висина: 24 cm
Музеј примењене уметности, инв. бр. 5079
Наргила

Наргила

Краљевина Срба, Хрвата и Словенаца, око 1920.
рам: радионица са територије Босне
дрво, метал, сребро, инкрустрација, токарење, хартија, свила, стаклене перле, вез
стаклена кугла: Чехослова...

Утилитарно и репрезентативно: стакло у дворској и репрезентативној култури

У односу на грађанску културу, дворска и државна репрезентативна култура биле су окренуте увозном, искључиво луксузном стаклу. Угледајући се на модерне светске центре моћи, и у уређењу државно-владарских простора нужно се тежило истим идеалима у политици репрезентације. Преузимањем устаљених репрезентативних модела у уређењу дворских и државничких простора преузимала се и уметност обликованог стакла. Владарске репрезентације моћи подразумевају и употребно и луксузно стакло. Најзначајније уметничке фирме луксузног стакла бивају ангажованe за репрезентативне објекте у Србији још од 19.века. Од владавине кнеза Милоша Обреновића па све до периода социјализма и владавине Јосипа Броза Тита готово исте фирме, попут „Лобмајера” и „Мозера”, испоручују своје производе за потребе опремања репрезентативних здања употребним и блештавим творевинама од стакла. Будући да су те фирме биле ангажоване и за европске дворове и председничке палате, њихово присуство је било пожељно и у репрезентативним просторима Србије односно Југославије. Део тог луксузног стакла који је сачуван до данас био је део владарске репрезентације и представљао је једну врсту фрагилног амблема простора моћи, садржао је државне и династичке симболе. Највећи сегмент репрезентативног употребног стакла потиче из времена династије Обреновић. Само захваљујући аукцијама након смена династија стакло је преживело ратна дејства и потом ушло у музејске колекције путем откупа. Насупрот томе, предмети последње југословенске династије сачувани су у траговима. Током Првог и Другог светског рата стакло нестаје у ратним разарањима. Чини се да је део употребног луксузног стакла Двора Краљевине Југославије постао део репрезентативних простора нове државе после Другог светског рата. Након формирања Кабинета председника ФНРЈ 1953. године, на основу сачуваних стаклених сервиса са дорадама у декорацији, увиђамо да је и нова држава имала јасну идеју о коришћењу луксузног употребног стакла у маркирањима најзначајнијих простора државе.

Пехар-чаша кнегиње Љубице Обреновић

Пехар-чаша кнегиње Љубице Обреновић

Аустријско царство, око 1820.
кристално ливено стакло, злато, кобалт, емајл;брушење, гравирање, осликавање
висина: 13 cm
Музеј града Београда, инв. бр. УПЕ 279
Део сервиса кнеза Михаила Обреновића

Део сервиса кнеза Михаила Обреновића

Аустријско царство, Беч, око 1840.
вишеслојно дувано стакло у калупу, сечено, злато, боје, емајл
висина: бокала 30 cm; чаше: 12 cm
Музеј у Смедереву, инв.бр ИУ-ПУ-63
Сервис са монограмом Петрије Обреновић (2 дела)

Сервис са монограмом Петрије Обреновић (2 дела)

Аустроугарска монархија, око 1860.
Беч, Лобмајер (J. & L. Lobmeyr)
кристално стакло, гравирано
висина: чинија 13,3 cm; чаша 16 cm
Историјски музеј Србије, инв. бр. Р 390, инв. бр. Р 38...
Пехар-чаша са грбом Кнежевине Србије

Пехар-чаша са грбом Кнежевине Србије

Аустријско царство, око 1860.
ливено кристално стакло, брушено, гравирано
висина: 13 cm
Историјски музеј Србије, инв. бр. 112/659
Бокал за вино (2 дела)

Бокал за вино (2 дела)

Средња Европа (Аустроугарска монархија), последња трећина 19. века
стакло дувано, брушено; сребрни оков и дршка
висина: 37,4 cm
Дворски комплекс на Дедињу
Пехар-ваза

Пехар-ваза

Аустроугарска монархија
Беч, последња трећина 19. века
дувано стакло у калупу, гравирање
висина: 17 cm
Управа за заједничке послове републичких органа, Република Србија, вилa Златни бр...
Пехар са портретом принца Александра Обреновића

Пехар са портретом принца Александра Обреновића

Аустроугарска монархија, Чешка, око 1880.
кристално, ливено, брушено стакло, емајл, осликани портрет, боје, злато
висина: 38,3 cm
Музеј града Београда, инв. бр. УПЕ 167
Део из сервиса двора Кнежевине Србије

Део из сервиса двора Кнежевине Србије

Аустроугарска, 1880.
Беч, Уметничка радионица Лобмајер
висина: чинија са тацном 7,8 cm; чаша 15,5 cm; чаша 13 cm
Историјски музеј Србије, инв.бр. Р 199/2380, Р 110/657, Р 111/658
Боца са монограмом краља Милана

Боца са монограмом краља Милана

Аустроугарска монархија, после 1882.
кристално стакло, дувано у калупу, брушено, боје, емајл, позлата
висина: 28 cm
Историјски музеј Србије, инв. бр. Р 109-656
Делови сервис за пиће из двора Александра I Обреновића (20 делова)

Делови сервис за пиће из двора Александра I Обреновића (20 делова)

Аустроугарска монархија, крај 19. века
Прва мађарска фабрика стакла (Első magyar üveggyár)
Дувано у калупу, брушено кристално стакло, посребрење
бокал: висина 29 cm
Музеј града Београд...
Бокал за вино

Бокал за вино

Француска, Париз, крај 19. века
стакло дувано у калупу, брушено, гравирано; сребрни оков, дршка, постоље, мајстор
Фердинанд Арпин (Ferdinand Arpin)
висина: 29,5 cm
Збирка Дворског комп...
Бокал са угравираним грбом ФНРЈ (4 предмета)

Бокал са угравираним грбом ФНРЈ (4 предмета)

Аустроугарска монархија, последња трећина 19. века
Беч, Клинкош (J. C. Klinkosch)
кристално стакло дувано у калупу, брушено, гравирано; сребрни, позлаћени оков и дршка
висина: 42,2 cm
...
Чаше с монограмом Александра I Обреновића (2 дела)

Чаше с монограмом Александра I Обреновића (2 дела)

Аустроугарска монархија, крај 19. века
ливено стакло, гравирано
висина: 14,3 cm
Музеј примењене уметности, инв. бр. 23276
Бокал за вино

Бокал за вино

Немачко царство, крај 19. века
стакло дувано у калупу, гравирано, просребрен оков
висина: 33 cm
Дворски комплекс на Дедињу
Сет са свећњацима и посудом за слаткише (3 дела)

Сет са свећњацима и посудом за слаткише (3 дела)

Италија, Венеција, око 1900.
декорација: према мануфактури Салвијати (Salviati) извео Мозер (Moser)
плаво, дувано стакло; сликано, емајл, боје, златна паста
висина: свећнаци 33 cm; посуда...
Ваза

Ваза

Аустроугарска монархија, почетак 20. века
Беч, Клинкош (J. C. Klinkosch)
ливено кобалт-плаво стакло, сребрни оков
висина: 32 cm
Дворски комплекс на Дедињу
Сервис за пиће двора Александра I Обреновић (10 делова)

Сервис за пиће двора Александра I Обреновић (10 делова)

Аустроугарска монархија, крај 19. почетак 20.века
дувано стакло у калупу, шлифовано и гравирано
висина: 36,5 cm
Музеј града Београда, инв. бр. УПЕ 142, 192, 193, 194, 195, 197
Сервис Папа (17 делова)

Сервис Папа (17 делова)

Чехословачка, од 1916.
Карлове Вари, Мозер, према нацрту Леа Мозера
кристално, ливено, брушено стакло
висина: боце(5) 30 cm; чаше за ликер(11) 14,5 cm; чашица 12 cm
Република Србија, У...
Сервис Пит (31 део)

Сервис Пит (31 део)

Чехословачка, од 1920.
Карлове Вари, Мозер (Moser), према нацрту Леа Мозера
кристално, ливено, брушено стакло
висина: боце(7) 24,5 cm; боца(1) 27,5 cm; чаше за воду(7) 12 cm; чаше за жесто...
Адел Меликоф сервис (12 предмета)

Адел Меликоф сервис (12 предмета)

Чехословачка, од 1922.
Карлове Вари, Мозер, према нацрту Леа Мозера
кристално, брушено стакло
висина: чаше за сладолед 8 cm
Република Србија, Управа за заједничке послове републичких о...
Ваза из серије Фипоп (Fipop)

Ваза из серије Фипоп (Fipop)

Чехословачка, 1919–1922.
Карлове Вари, Мозер (Moser), према нацрту Леа Мозера (Leo Moser)
зелено ливено стакло, брушено; позлаћена, патинирана трака с гравираним фигурама кентаура
висина:...
Чаша-пехар

Чаша-пехар

Средња Европа (Немачка или Чехословачка), 1920–1940.
ливено, кристално двослојно стакло, брушено, гравирано
висина: 22 cm
Дворски комплекс на Дедињу
Чаша-пехар

Чаша-пехар

Средња Европа (Немачка или Чехословачка), 1920–1940.
ливено, брушено, двослојно кристално стакло, гравирано
висина: 23 cm
Збирка Дворског комплекса на Дедињу
Сервис са државним грбом СФРЈ и грбовима република, поклон Јосипу Брозу Титу од СФС (7 делова)

Сервис са државним грбом СФРЈ и грбовима република, поклон Јосипу Брозу Титу од СФС (7 делова)

Социјалистичка Федеративна Република Југославија, 1966.
Параћин, Српска фабрика стакла (СФС)
бојено стакло, брушено, ецовано, гравирано
пречник: овал 40 cm; десертне тацне 20 cm
Музеј...
Део сервиса за пиће

Део сервиса за пиће

Аустрија, око 1970. Беч
Уметничка радионица Лобмајер
дувано и гравирано стакло
висина: чаша за штампање 21,5cm; чаша за вино 15,5cm
Збирка Дворског комплекса на Дедињу
Јубиларни сервис

Јубиларни сервис

Чехословачка, око 1970.
Карлови вари, Мозер
кристално резано, стакло
висина: 21,5 cm
Управа за заједничке послове Републике Србије, Вила златни брег